KRONVALLAR-BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Välja valp!?!

Av Heidi Billkvam - 11 januari 2010 17:10

 Elle melle,deg fortelle,

skipet går,ut i år,

rygg i rand,

to i spann,snipp,snapp snute,

du er ute:)

 

Ja,dere,er dette den beste teknikken å velge valp med?

 

I disse valpetider,så går tankene mine litt til dette med valg av valp!

 

Noen tester valpene etter alle kunstens regler,og andre velger etter 3 minutter,eller på telefon!

 

Selv ble min förste hund,beardisen Shanty,plukket ut til meg,hadde ikke noe valgmulighet!

(og hun var jo en födt stjerne:)

 

Nubben valgte jeg etter å ha sett dem i 5 minutter på nytt gulv. Da tok jeg den,som klarte komme til meg först!!(Haha,det var vel förste og eneste gangen han har kommer frivillig til meg!!)

 

Og Bolibompa,som var egenoppfödning,og jeg hadde alle muligheter til å velge först!

Lot den andre velge först,så tok jeg den som ble igjen!Hun var faktisk en ganske redd valp.

 

Men etter så mange kuller jeg nå har sett,så har man jo fått seg en egen oppfatning.

 

Jeg kan fremdeles velge en valp,bare fordi den er söt,eller jeg kan velge fordi den er spinngalen!

 

I vallningens verden,så har jeg hört utrolig mange ting.

 

Som foreksempel,att den bra vallhund,har ett mörkt ben.

 

Eller,som en kjent dommer,sa til meg,om Emma:She has the quality stamp!All the good bitch have that:)( Hun har en strek i nakken)

 

Glemte fråga,om streken kunne gå på begge sider!

 

Nå fikk jeg noen andre ting på telefon:

 

-De mååå ha 3 hår under hakan???Annars kan man glömma dom som vallhundar?

 

(Jeg har tittet febrilskt etter hår under hakan på mine 2 valpkullar,og kan ikke se noen hååååår!!)

Hjelp.kanskje alle blir dårlige vallhunder??

Eller kanskje synet mitt er like dårlig,som når jeg sa det var svart/hvite valper!!)

 

-Svansen måste väre til höger eller venstre??

 

Ja,her var det maaaaange greier:)

----------------

 

Så til dette med kamplyst!

 

Alle som kjörer lydnad vil jo ha kamp,for det er en bra belönning!

 

Mange,som skal velge for vallning,er redd for kampen,man tror de skal "Kampe" med fårene!

 

Men for meg,så handler det om styrke og samarbeidsvilje!

Og en måte å lese valpene på.

 

F.eks Min,hadde verste kampen,som liten valp,og det finns virkelig ingen kamptendenser på får!

 

Og jeg får henne ikke lenger å kampe med en trasa,fordi jeg ikke har vedlikeholdt det!

 

Men jeg tror endå,at de,som har mycket pondus i sin kamp,ligger i övre skiktet i kullen,og kanskje får mest pondus på får??????

Her får dere gjerne arrestere meg,da jeg ikke har årevis med erfaring i vallning.

Så dette blir litt synsing!

Og med min lille erfaring,så har dette stemt bra,så langt.

 

Men,så har vi jo de,som absolutt ikke vill velge blandt övre skiktet!

 

Husker godt en valp,som jeg ikke tyckte en skulle velge,fordi jeg synes ikke han var tuff nok!

 

Og denne hunden har jo silver i spår,final lydnads-SM og 10 plass agility-SM:)

 

Ja,dere har nok funnet ut hvem det er,haha!

 

Og jeg har veldig lett å falle for de i övre skiktet,ville,gale og med masse kamp!

 

Men,man måste også se på foreldrene!!

 

I visse kull,vil jeg velge de sterkeste,og i visse,kanskje det er bra å holde seg i mitten:)

--------------------------------

 

Når det kommer til krita,så vet vi jo ikke hvem,som blir best,og tilfeldighetene kan jo gjöre,så en valp ikke synes like godt!

 

F.eks,i et kull på 11 trefargede valper!

 

Da er det svårt,å se alt!

 

------------------------------

 

En bra trening er jo også A og O.

 

En god förare får massor ut av en kanskje ikke "like" bra hund!

 

 

En bra förare ser jo hundens brister ,og bygger opp de dårlige sidene,og tar vare på de GODE:)

 

SÅ NÅR DET KOMMER TIL KRITA,

 

SÅ KAN MAN FINT VÄLJA MED

 

HJÄRTAT:)

 

Så til alle mine valpkjöpere,som skal välja valp nu,

 

hoppas inte jeg forvirret dere!

 

Lycka til!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Linda

Linda

11 januari 2010 18:07

intressant! läser gärna mer om detta. :)
jag har nog i mångt och mycket valt med hjärtat. för hur lovande en hund än är så måste ju personkemin mellan hund och förare stämma om man ska träna, annars tror jag inte att det går så bra. vad tror du om det Heidi?

http://millieville.com

 
Irene

Irene

11 januari 2010 18:11

halooooo forvirret jeg, nei ikke i det hele tatt. Av de to som er igjen så velger jeg den søteste...dermed basta! Ha en fin kveld:)

http://www.urskauen.com

 
Ulrica

Ulrica

11 januari 2010 18:16

Alltid lika klok :O) Min Mint valde jag helt på utseende, hon har en vit tipp på örat....vi får se om det bär eller brister, men jag tror det bär! Och min gamle veterinär han sa alltid, med en gnutta sunt förnuft, då kommer man långt! så jag håller med dig, man får ta till vara på det goda!
Imorrn kommer hon iaf hem, ska bli såå spännande!
Kramar Ulrica

http://www.lyckeboet.dinstudio.se

 
Meril

Meril

11 januari 2010 18:19

Har du inte hört att valparna också MÅSTE vara svarta i gommen för att vara bra vallhundar? Ja, det finns lika många skrönor som det finns påhittiga människor ;0) Jag tror att vi alla faller för olika egenskaper. Jag själv hatar stress. Har märkt att vissa beteenden stressar mig, jag tittar ofta därför efter den "coolaste" valpen i kullen. Mycket pondus brukar föregås av en god självbild = me like! Så om du bara plockar ut den coolaste, klokaste, lyhördaste och som dessutom har massor med pondus så behöver jag inte ens komma över och välja, utan då kommer jag bara och hämtar den vid leveransdatumet ;0) Kram!

http://www.merilshundar.sida.nu

 
Ingen bild

Heidi

11 januari 2010 18:27

Haha,Meril!Consider it done!!

Ps,jaaa,glömte det med svart i gommen!!Fy skam,skal titte på valpene med eeeen gang:)

 
Martine Hansen

Martine Hansen

11 januari 2010 18:31

Om man føler det er riktig selv, så blir det som regel bra :) Om kullet er bra da selvfølgelig, og det er de jo hos deg.

http://www.jaktgolden.com

 
Ingen bild

Krille och Fog

11 januari 2010 18:37

Ja, jag väljer nog bara på magkänsla. Rätt var det är så ser man bara en av valparna utan att veta varför, och då är det klart, en stjärna är vald! Lycka till allihop med era stjärnval.

 
Monika och Troll

Monika och Troll

11 januari 2010 19:01

En stjärna är vald.....Han har säkert varken det ena eller det andra....

http://www.larahund.dinstudio.se

 
Anna m Fonz & Arvid

Anna m Fonz & Arvid

11 januari 2010 19:27

Jag gör det lätt för mig -jag väljer den bästa! Alla gånger! ;-) Hur de andra väljer vet jag inte alls ;-)

http://www.3vallare.se

 
Nina

Nina

11 januari 2010 19:37

Eller ha svarta trampdynor, tik valpar skall vara såå kraftiga för då blir dom så bra vallhundar.;-) Ha stå öron, päls eller eller inte ja det finns alla varianter. Har just haft en sådan disskution med en valpköpar spekulant. Jag beskrev valpen en hane som cool, lugn med med ett jävlar anmma. Hon trodde att han kanske var försiktig.. Sålde honom på ett annat ställe. Beskrivningen av den nya ägaren. En cool valp som somnar överllat, vet vad han vill, är orädd och älskar alla människor. Jag hade rätt.

En bra förare ser jo hundens brister ,og bygger opp de dårlige sidene,og tar vare på de GODE:)

Du har så rätt.. Jag väljer numera ofta på utseende, resten kan jag träna till själv anser jag. Stöddigt.. nja..
Kram Nina

http://www.viatt.se

 
Jeanette og Kokos

Jeanette og Kokos

11 januari 2010 19:43

Valgets kval. Hvis man vet hva man ønsker og liker, og vet hva man ikke takler hos en hund, så plukker du ut ett flott eksemplar! Har selv fått Kokos, og en hund som passer meg perfekt! Vill, gal, snill og passe hissig... jeg takler ikke myke, forsiktige hunder. Og få bytter vekk sine små 4bente engler når de er i hus...


http://123hjemmeside.no/jeanette

 
Ingen bild

Susy

11 januari 2010 20:01


PUUUH!! Eftersom jag alltid lider av beslutsångest, så fortsätter jag nog att hålla mig till omplaceringarna! Då behöver man inte välja, och man vet vad man får. (=de bästa)

KRAM SUSY

 
Anna och Igloo

Anna och Igloo

11 januari 2010 20:08

Kommer ihåg första gången jag såg Igloo, han var då 2 dagar och den ska jag ha tänkte jag och sen var jag där ett par dagar senare och tänkte samma sak och jag ångrar inte det valet en sekund, världens bästa hund!

http://www.vallridge.se

 
Elisabeth

Elisabeth

12 januari 2010 00:01

Dette var artig lesning egentlig,av de jeg har hatt og har kan jeg si at Anton valgte meg,Goggen valgte jeg av utseende,Totti ble valgt til meg,Diva ble valgt til meg,Juni ble valgt til meg og August valgte jeg pga den hvite prikken på hofta via bilder ;o) OM jeg skulle valgt selv vet jeg ikke om det hadde blitt akkurat mine elsklinger for det er vanskelig å se de i korte øyeblikk....en oppdretter ser de fra fødsel til levering og jeg tror kanskje om man skal beholde noe selv blir de som klarer å charmere en??Iaf så skulle jeg valgt utifra min form for test så blir det den hunden som ikke har for mye og ikke den som har for lite der og da....for det er noe med utvikling av individet og utviklingen av deg i sammen,en god hundefører er en fører som utvikler seg med og ikke den som hele tiden skal ha det sånn el slik...tror jeg ;o) Så til dere som skal velge,se heller etter hvem som velger deg gang på gang!!

http://www.freewebs.com/getweiler

 
Emelie & Arn

Emelie & Arn

12 januari 2010 09:44

Intressant läsning, skriv gärna mer och berätta om dina tankar! Inte är det lätt att välja! (Men jag fick ju den bästa valpen i O-kullen, så det så! (Hi, hi)

http://www.oslagbarearn.se

 
Christina

Christina

12 januari 2010 09:45

Jag som ringde tillbaka till min uppfödare och ville lämna tillbaka Nezzy efter en vecka.....tyckte att hon verkade vara lite försiktig, efter lite övertalning av honom behöll jag henne och det var förstås inget jag ångrade! Hon blev minst av allt försiktig som stor, det här med valpar är en form av lotteri och väldigt mycket beror på miljö och den nya ägaren.

http://www.borderness.se

 
Ingen bild

Heidi

12 januari 2010 09:50

Oj,Christina!! Det var vel bra du INTE gjorde!!
For ni,som inte har fulgt med,så vann Christina VM i lydnad med Nezzy:) Var hun forsiktig??? Det hadde jeg aldri trodd! Ja,igjen,det er ikke helt lett å forutsi hur det blir:)
Kul at så mange har kommenterat dette:)

 
Ingen bild

Anette W & C

12 januari 2010 09:56

Ja, man vet liksom inte riktigt vad man får i kopplet när man väljer valp. Som ett lotteri som ni säger. Lite spännande och lite utmanande... Nästa gång ska jag nog välja en valp med lite mer självförtroende från start... ;)

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

12 januari 2010 12:09

Hej Heidi,
Hittade din blogg av en slump. Vi var hos dig för ungefär hundra år sedan (2,5 för att vara någorlunda exakt). Intressant inlägg eftersom jag står inför ett valpköp. Jag kommer dock inte att få välja, det gör kennelmamman. Men hon vet ju vad jag vill och inte är så intresserad av. Jag kommer nog inte att få den snyggaste valpen i flocken ;-) Det man undrar är ju som du skriver om det överhuvudtaget går att göra någon slags rättvis bedömning. Den som är minst är kanske den som växer mest sen, de med tre hår kanske utvecklar ett helt skägg ;-) En god kamplust och framåtanda och i mitt fall en stor lust att bära saker i munnen kanske är bra. Men sen är det ju träning träning träning som gäller. Den erfareheten har jag ju från Wilma.

Ha det så gott!

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Madelene & Melker

Madelene & Melker

12 januari 2010 21:37

Jätteintressant inlägg! Även jag står ju inför ett val av valp och man får ju höra både det ena och det andra som man ska tänka på och göra för att välja "rätt"...
Jag ska försöka känna efter i magen hur det känns och lyssna på vad uppfödaren säger och sen göra valet med hjärtat! För mig kommer den troligtvis ändå bli bäst och vackrast!

http://maddy81.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Billkvam - 21 september 2018 13:15

Jag undrar på om jag skall börja blogga igen?   Jag har ju alltid mycket på hjärtat, så det gjälder ju bara få det ner på papper . Jag är inte  alltid lika duktig på att utrycka mig skriftligt. Det blir liksom lite barnsligt,och inte så proffsi...

Av Heidi Billkvam - 5 juli 2016 22:25

Då har jag landat hemma efter mitt första uppdrag som landslagsledare!   Och shit va det var kul!!   Moskva var ju en riktig elddop,så efter detta blir allt lätt,som en plätt       Kulturen är lite annorlunda där!   Första svårighet v...

Av Heidi Billkvam - 4 mars 2016 10:50

Spännande tider finns framför mig!! Nya utmaningar är alltid roligt!         Jag har tackat JA till att vara Sveriges landslagsledare i lydnad      Först blev jag lite chockat att man hadde tänkt på mig, men tyckte det var mycket ärofyl...

Av Heidi Billkvam - 2 december 2015 19:11

Frisk OCH duktig vallhund?  En utopi eller virkelighet?    Jag sitter här och har nettopp mottagit mail från Optigen, att alla gentestar har ankommit företaget , och att det tar 2 veckor till svaret blir klart     Ja,  jag klarar inte och släppa...

Av Heidi Billkvam - 7 oktober 2014 19:06

Min sommar, vägen till Boden, och en skimrande guldmedalj !       Är äntligen hemma några dar,och ville plötsligt skriva av mig lite,om min  sommar!   Det hela började med massor med jobb! Så mycket att jag till slut trillade omkull på ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards