KRONVALLAR-BLOGGEN

Alla inlägg den 21 januari 2010

Av Heidi Billkvam - 21 januari 2010 13:34

 Ja,idag fick jeg inspiration til bloggen,når jeg mötte en kompis med schäfer borti Kil:)

 

Når hun sa,at snart skulle hun utstilling med sin schäfervalp,forövrig en supersöt kille:)

Men flotte färger,ja,en riktig herlig schäferhane:)

 

Siden jeg intresserer meg for anatomi,og tycker schäferen er en facinerende rase,så fråget jeg om hvorfor schäferen skal ha slike veldige vinkler!

 

(Det var ikke noe med hennes hund,men jeg ble ivrig med å fråga generellt)

 

Og hun visste inte säkert.

 

Er det fordi de skal trave fort???

 

Det måste jo ha en mening?

 

Jeg vet faktisk ikke,så er takksam for svar,som kan gjöre meg litt klokere.

 

For meg,så er det svårt å forstå,at det kan ha noen fordeler å gå "nesten" på hasene.Bortsett fra i en rask trav i en utstillingsring.Men i alt annet arbeid,må det jo väre en nackdel??Eller?

 

Når man ser på bilder av schäfer for 30 år siden,så er det jo en hund,som er langt mer kvadratisk,og med  normale vinkler!

 

Hva har skjedd?

 

Og hvorfor kan ikke den "gammeldagse" schäferen

 

hevde seg blandt de mer extreme?

 

 

Dette gjelder jo ikke bare schäferen,den ble bare et tydelig eksempel.

 

Om vi går til " min" rase,Border Collien,så ser vi jo hva,som skjer i land hvor den avles på utseende.

 

Utstillingsborder´n har mer pels,er kortere i bena,

 

lengre i ryggen,og med et mye större hodet,en den har behov for, og med en stopp,som ved et spark fra en ku,skulle fått hjernen innslagen! meningen er,at BC ikke skal ha så stor stopp ,da spark fra evt. kuer,sklir over hodet!

 

Man kan liksom ikke helt forestille seg den springe i racerfart ut på kilometer hämt i fjellene:)

 

Selvom man ikke avler på utstillinger,så skal man ikke glemme funksjonalitet!Har sett veldig mye dårlige fronter,og med valdig löse mellomhender på BC,og det er jo heller ikke holdbart i fjellene:)

Så man måste titte på anatomi:)

 

 

Beardisen med en pels,dom har blitt myyye lengre,enn den man opprinnelig skulle ha.

 

En pels,som skulle beskytte mot vär og vind,IKKE så mye ,at hele skogen fölger med inn.

 

Jaja,jeg  må vel gå i dekning etter dette innlegget!

 

  

 

Men håper det tas,som det er:

 

Nemlig en personlig mening,og en fråga,

 

til dere,som kan disse raser,hjelp meg til å forstå!!

  

 

Men min mening er:

 

FUNKSJONELLT ER VAKKERT:)

 

Ingenting er vakrere,enn å se en hund,gjöre det den er ment til,og DA ser man ,hvorfor den behöver en viss anatomi:)

 

Så takk,min venn i Kil,som inspirerte meg og mitt vitebegjär idag:)

 

Jepp,da skal jeg tilbake til mine valper,som nå har et snev av diare!!

 

KUL,HVA?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards