KRONVALLAR-BLOGGEN

Alla inlägg under september 2009

Av Heidi Billkvam - 14 september 2009 17:26

   

 

 

Ja,först var jeg nede hos Camilla igjen för riktig gjennomkjöring!

 

Jeg trente ,som gal på alle momenter i en tävling!

 

Först var det skitsvårt å dele disse fårene,siden jeg ikke kom närme.Men trening gjör mester,og etterhvert,så gikk de som en dröm!Tungan ute

 

Tratt og fålla,var faktisk for svårt for meg idag:(

 

Hundene jobbetsuperbra,men de kan jo ikke väre overalt,og det var en svår flock!Skrikandes

 

Ja,men treningen min bestod da,og ikke få panikk,og å väre fornöyd med mine hundersjobb,selvom vi aldri lyckes få se inn!

 

Men jeg er heeeelt sikker på, at jeg lärte noe!:)

 

Ja,nok en super trening!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja,så satt jeg nesa mot Solstaden i karlstad,for röntgen av Mins hofter!

 

Hjelp,dette er alltid så nervepirrende!

 

Hater virkelig å se når hundene er nedsövdeGråter

 

Men,röntgen så bra ut!

 

Vetrinär,sa det,men her er jo ingenting,sikkert,före det er avlest hos SKK;så nå må jeg bare vente!Rynkar på näsan

 

Ja,nå venter en stille kveld foran TVen:)

 

 

 

 

Av Heidi Billkvam - 13 september 2009 13:55

 Ja,dere!

 

Da snakker vi om bondeliv!!!!!!!



Ja,på Nya Zealand,så går det tydeligvis i full fart!!!!


Av Heidi Billkvam - 12 september 2009 16:22

    

 

 

Martina og presten!

 

 

Ja,nu har Ulfs yngste tjej,også gått in i de voksnes rekker!

 

Tiden går fort!

 

Vi åkte ned til Åmål,for å feire "lille" Martina!

 

En trevlig dag i lite finere kläder,enn jeg er vant med om dagen!

 

Tok mange bilder,som ligger i bildalbumet vårt:)

------------------------------------------------------------------



Ellers har vi besök av Positive Hippie,söster til Pandora!

 

Hun har ikke like lang pels,som Pandora,og ikke stå-örer!HiHi

 

En söt liten busunge!!

 

Prövde henne på får,og det gikk over all forventning!

 

Först skällte hun,som en gal,men etterhvert holdt hun fred,og började sirkle rundt!

Lite antydning til stil,så vi også!

 

Frederika klarte dette selv,men tyckte fårene var veeeeldig tett på!Haha!

 

Nå är dom på agility tävling här i karlstad!

 

Jeg bör komme meg ut å trene,men har lite tungt for det i dag!

 

Skal jeg skulke???

 

 

 

 

 

Av Heidi Billkvam - 10 september 2009 19:44

         FANTASTISK FIN TRENING HOS CAMILLA IDAGSkrattande

 

Bildene er tatt av Camilla,og skal legge ut fler i albumet:)

 

Ja,jeg har trent i heeeeele dag,med Min ,Emma og Cookie!

 

Utrolig fin trening med alle ingredienser,som jeg behövde trene på!

 

Ganske avslörende,når jeg skickar mine hundar,at dom går for snabbt inn og tar altfor snabba flankar i upptak!

 

Så dette trena jeg til(nesten krampa tog med og sikkert hundene ogSkrikandes)

 

Stakkars,Camilla,som tålmodig stilte ut får,igjen,og igjen og igjen!!

 

Når jeg först har tenkt å få til noe,så gir jeg IKKE opp för jeg har fått det til!

 

OG DET FIKK JEG:)

 

Emma,var ganske grei å nå inn till,men Cookie var sta som en griiiiis:)

 

Jammen meg måtte jeg springe,gjennom siv og vann ett par ganger,

 

för hun forsto,at jeg bestemmer!

 

En herlig kjänsla,når jeg endelig bröt igjennom!Aldri har Cookie gått sååå bra:)

 

Så tok jeg et pass med delning,og innser vel,at jeg har mistet litt grepet om denRynkar på näsan

 

Og for ikke å snakke om renna!!! Jeg strevde i evigheter,og forsökte ulike teknikker,for å trene meg selv på den!Ble ikke särlig klokere,uten at jeg kanskje  ser,at jeg må trene mer på det!

 

Men,dette var virkelig,hva jeg kaller trening!!!

 

Så TAKK, CAMILLA,SOM STILTE OPP Å HJALP MEG HELE DAGEN,OG GAV MEG PRECIS LITT SELVTILLIT!

 

Jeg har herved utpekt deg,som min coachOskyldig

 

Vet ikke hva det er,men du gir meg akkurat slik stöd,som en god coach skal gi!!

 

Ja,jeg smilte helt hjem til Kronbacken,og tenker,at får jeg 3 sånne treninger til,så er vi klare til unghundscupen:))))))

 

 

 

 

 

 

Av Heidi Billkvam - 8 september 2009 19:53

FlörtGod kveld,kjäre venner!

 

 

Åpner min blogg,og ser det er helt ny design,der jeg logger inn!

Jeg kan bruke smileys,det er barnslig kul!Tungan ute

Og endelig kunne jeg bruke den fine logoen,som Mie hadde lagt for lenge siden!

 

Jeg kan visst til og med blogga fra mobilen!Så nå blir det ikke pauser her!!Haha

 

 

Idag tok jeg de 3 tikene å kjörte opp til Monica i Glava!

 

Der var det noen bagglamm vi kunne valla på!

 

Bagglamm,er jo ikke de mest rörlige,så jeg fikk ikke helt trent på det jeg hadde tenk!Men bra med olika typ av får!

 

Fine,lite "norska" marker,dvs,opp og ned!Kul!

 

 

Emma slet,som en hest,for å flytte fårene,Cookie,enda mer!Haha!

 

Lille Min,gikk derimot,som en dröm!Hun har ett självfortroende,som er större en en elefant!haha!

 

Hun hentet,föste,og delte,som vanlig uten kommando!haha,på tide å börje trene på "ordentlig"Flört

 

det var selvfölgelig litt lettere oppgaver hun fikk,enn de eldre,men hun var  super!

 

 

Ja,takk Monica,for trevligt selvskap!

 

Nå börjar det hele toooooooo favvo-programmer!IDOL og HELLS KITCHEN!

 

Skal benke meg framfor TVen!

 

Vet ikke helt hvorfor jeg er gal etter disse programmene!

 

Men tror det har med tävlingsaspektet å gjöre!

 

Selv elsker jeg jo å tävlaCool

 

Tycker om å se ,hur folk,takler dette presset,det faktisk er!Blir fasinert av visse menneskers egenskaper!

 

Man slipper jo veldig näre på folk,og blir liksom "kjent" med menneskene!

 

Og elsker jo å bli kjent med nye mennesker!

 

Og jammen meg er det ,som  med hunder!Det er energier!

 

Jeg bruker jo skryte av,at jeg kjenner "sjela" til hundene!Haha!

 

Og menneskers energier påvirker meg også:)

 

Og de kommer sååå tydelig frem under slike såpeoperaer!Förvånad

 

Ja,så nå skal jeg sette meg ned i sofaen,og nyyyyyyyte av premierene!

 

HA EN STRÅLENDE KVELD DER OG,SELVOM DERE IKKE LIKER DISSE PROGRAMMENE:)

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Heidi Billkvam - 7 september 2009 11:38

Ja,som dere ser på bildene over,mötte jeg både elg og traner på min herlige höstmorgentur!!!

Elgen hadde 2 kalver,og med 6 hunder,kom jeg ikke så närme,men fikk noen bilder!

Når elgen så oss,hoppet hun inn til kuene,men nårikkekalvene fulgte etter,så snudde hun tilbake!

Vilket herlig morgensyn!

Jeg elsker hösten!!!

Så deilig og kommer hjem til Sverige igjen!

Har nok blitt riktig bondekjerring nå!

FRIHET,PLASS,OG LUGN!!!

Hundene storkoste seg i vått höstgress!

Skal legge ut bilder straks i albumet,men litt smakebiter her!

Ha en strålende dag,dere også!!

Av Heidi Billkvam - 4 september 2009 12:15

Idag fikk jeg telefon fra Robert,här borta i Kil!



Et av hans lamm,(ganske voksent) hadde kommet ut av hagen!


Jeg puttet Emma i bilen og kjörte bort!




Som Robert sa;dette er den vanskeligste jobb en vallhund kan gjöre,nemlig valla på et enkelt lamm!Som ikke er innvallat!



Og det hadde han rett i!MEN,jammen fikk jeg nå testet dette med  og holde bare ett får,som jeg har trenet masse på i sommer!


Först måtte Emma springe,som en gal,for fåret dro!Men etter lite små fight,så stoppet det opp!



Emma sto en halv meter ifra,når det stånget til henne!Men hun mistet ikke hodet,bare fint opp i nesen,så fåret forsto hvem,som bestemte her!



Så kunne jeg fint og forsiktig flytte fåret over i hagen!



Slike dager,så får liksom min träning,MENING!!!





DETTE ER NETTOPP DERFOR,EN LYDIG,FLINK VALLHUNDS BEHÖVS!


Kunne da stå på håll og styre Emma,og lammungen inn i hagen!

Emma lyssnade på absolutt alle kommando!




For dere,som ikke kan noe om vallning,så er det vanskelig å flytte et får,fordi den ikke har noen flock å stötte seg på,så den enten bare springer vilt,eller,attackerer hunden. Ihvertfall halvvoksne lamm,som aldri har blitt vallat på!Det er jo liksom bare det,den kan forsvare seg med!



Og husker godt kurset med Bobby(Emmas uppfödare),for 1 og ett halvt år siden,da hadde Emma store problemer med nettopp å flytte bare ett får! Hun ble veldig stressad!



Nå ble det satt på sin spiss,og jeg kunne se,att hun var blitt en helt annen hund!



Har lärt mer og mer, at Border Collieen absolutt ikke er moden og ferdig tidlig!



Har jo sett utallige eksempler på ,at de behöver tid,og at de ikke nödvendigvis behöver trening,men  at utvikling hos hunden skjer med modning!

En gammel klok,svensk mästare i vallning,sa till meg engang:

EN HUND MÅSTE HA ET ÅR I VARJE BEN,FÖR MAN BÖRJAR SE!!

Takk,Karl Erik Tibblin!



Og det gir så mening,,når bonden blir glad og takker for hjelpen:)


Dumme,meg blir stolt!


Men hadde dere värt med meg,når jeg började med Nubben,så hadde dere forstått!Haha!



Ja,det finns utallige Nubben-historier,ja ,mange har sikkert hört dem!


Skulle jeg komme i det hjörnet,så kanskje noen av dem kommer her i bloggen:)






Av Heidi Billkvam - 3 september 2009 13:16

Fikk telefon fra Kristin og Hege,og de hadde fått info,att ikke reservene får gå på VM!



Sånn en nedtur:(


Dvs,att Gustav og Jaffa ikke får vise hvor gode de er:)


Vet jo at dette har det värt snakket om hvert år!


Men hvert år,så får de gå,så la oss indelig håpe,at dette er feilinformasjon:)



Men,som Kristin sa:Da er det bare å trene mer,og bli så god,att man kommer med på laget:))



Og det er rett innstilling!



OG HVA ER VEL ET BAL PÅ SLOTTET?


HIHI!



Så kom igjen jenter,deres hunder er så unge,så det kommer nye sjanser:)

(MEN DET HADDE VÄRT SÅÅÅÅÅÅÅÅ KUL Å SE HVORDAN DERE HADDE GJORT DET ALLEREDE NÅÅÅ!!!)



Vi får heie på Tigern og Extra!!!




Idag fikk jeg plutselig et utrolig behov for å gå på tuuuur!

Så lastet alle hundene inn i bilen(godt med stor bil,med mange bur!)


Kjörte lenger bort her,og kunne gååååå på deilige veier!


Hundene sprang,som gale!



Speciellt Emma,tror ikke hun travet,på 1 og en halv time!Full gallopp hele tiden!Den hunden kan man se på,att absolutt ikke kunne bodd,uten sine muligheter til 400 meter spurt!


Hun har det skotske höyland i blodet!Og det er ,som man kan se generasjonene bakover!Dette er hunder med medfödd kondisjon!

Emma,blir aldri trött!?!




Pandora,som ikke knappt har värt ute av hagen,hun la på sprang etter!


Hun var trött,når hun kom hjem!haha!



Ja,en såå fin morgen!Sender da en liten tanke til mine gamle taxikolleger i Oslotrafikken!



JEG ELSKER MITT LIV,TAKK!!!!





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards