KRONVALLAR-BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 4 september 2009

Praktisk arbeid!!!

Av Heidi Billkvam - 4 september 2009 12:15

Idag fikk jeg telefon fra Robert,här borta i Kil!



Et av hans lamm,(ganske voksent) hadde kommet ut av hagen!


Jeg puttet Emma i bilen og kjörte bort!




Som Robert sa;dette er den vanskeligste jobb en vallhund kan gjöre,nemlig valla på et enkelt lamm!Som ikke er innvallat!



Og det hadde han rett i!MEN,jammen fikk jeg nå testet dette med  og holde bare ett får,som jeg har trenet masse på i sommer!


Först måtte Emma springe,som en gal,for fåret dro!Men etter lite små fight,så stoppet det opp!



Emma sto en halv meter ifra,når det stånget til henne!Men hun mistet ikke hodet,bare fint opp i nesen,så fåret forsto hvem,som bestemte her!



Så kunne jeg fint og forsiktig flytte fåret over i hagen!



Slike dager,så får liksom min träning,MENING!!!





DETTE ER NETTOPP DERFOR,EN LYDIG,FLINK VALLHUNDS BEHÖVS!


Kunne da stå på håll og styre Emma,og lammungen inn i hagen!

Emma lyssnade på absolutt alle kommando!




For dere,som ikke kan noe om vallning,så er det vanskelig å flytte et får,fordi den ikke har noen flock å stötte seg på,så den enten bare springer vilt,eller,attackerer hunden. Ihvertfall halvvoksne lamm,som aldri har blitt vallat på!Det er jo liksom bare det,den kan forsvare seg med!



Og husker godt kurset med Bobby(Emmas uppfödare),for 1 og ett halvt år siden,da hadde Emma store problemer med nettopp å flytte bare ett får! Hun ble veldig stressad!



Nå ble det satt på sin spiss,og jeg kunne se,att hun var blitt en helt annen hund!



Har lärt mer og mer, at Border Collieen absolutt ikke er moden og ferdig tidlig!



Har jo sett utallige eksempler på ,at de behöver tid,og at de ikke nödvendigvis behöver trening,men  at utvikling hos hunden skjer med modning!

En gammel klok,svensk mästare i vallning,sa till meg engang:

EN HUND MÅSTE HA ET ÅR I VARJE BEN,FÖR MAN BÖRJAR SE!!

Takk,Karl Erik Tibblin!



Og det gir så mening,,når bonden blir glad og takker for hjelpen:)


Dumme,meg blir stolt!


Men hadde dere värt med meg,når jeg började med Nubben,så hadde dere forstått!Haha!



Ja,det finns utallige Nubben-historier,ja ,mange har sikkert hört dem!


Skulle jeg komme i det hjörnet,så kanskje noen av dem kommer her i bloggen:)






 
 
Ingen bild

Kristin, Heidi, Jaffa og Filly

4 september 2009 21:22

Flink du jenta ! (eller damen)
Flott gjort og vi blir aldri så stolte som når hundene våre gjør noe nyttig ! Enda en gang forsto du hva målet er !

 
Lena & Gubben

Lena & Gubben

5 september 2009 09:50

GRATTIS på namnsdagen Heidi :)
Ha en bra helg :)

http://www.vallgubben.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Billkvam - 21 september 2018 13:15

Jag undrar på om jag skall börja blogga igen?   Jag har ju alltid mycket på hjärtat, så det gjälder ju bara få det ner på papper . Jag är inte  alltid lika duktig på att utrycka mig skriftligt. Det blir liksom lite barnsligt,och inte så proffsi...

Av Heidi Billkvam - 5 juli 2016 22:25

Då har jag landat hemma efter mitt första uppdrag som landslagsledare!   Och shit va det var kul!!   Moskva var ju en riktig elddop,så efter detta blir allt lätt,som en plätt       Kulturen är lite annorlunda där!   Första svårighet v...

Av Heidi Billkvam - 4 mars 2016 10:50

Spännande tider finns framför mig!! Nya utmaningar är alltid roligt!         Jag har tackat JA till att vara Sveriges landslagsledare i lydnad      Först blev jag lite chockat att man hadde tänkt på mig, men tyckte det var mycket ärofyl...

Av Heidi Billkvam - 2 december 2015 19:11

Frisk OCH duktig vallhund?  En utopi eller virkelighet?    Jag sitter här och har nettopp mottagit mail från Optigen, att alla gentestar har ankommit företaget , och att det tar 2 veckor till svaret blir klart     Ja,  jag klarar inte och släppa...

Av Heidi Billkvam - 7 oktober 2014 19:06

Min sommar, vägen till Boden, och en skimrande guldmedalj !       Är äntligen hemma några dar,och ville plötsligt skriva av mig lite,om min  sommar!   Det hela började med massor med jobb! Så mycket att jag till slut trillade omkull på ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards