KRONVALLAR-BLOGGEN

Alla inlägg den 18 november 2009

Av Heidi Billkvam - 18 november 2009 18:38

   

 

Jaja,dette er enten en bönn till gudene,

 

eller FULL FEST:)

 

Og det er det jeg vill blir husket som,

 

Kjerringa med sans for full fest!!!

 

Etter dagens blogg med denne filmen,av

 

en mann,som testet hundene på vanlige kurs,

 

dvs. skremte dem med full maskering og pisk(han pisket ikke hundene)

 

Så började jeg å tenke på varfor jeg trener hund!!!

 

Jo,jeg synes det er göy!!!

 

Herlig å se samspillet mellom hunden og meg!

 

Göy,når man ser det lyser forventning ut av öynene på mine hunder!

 

Og den herlige ro,som blir,når man sammen tar det lugn i sofaen sen.

 

Ja,man blir et team!!

 

Og,den saken er helt klar,

 

Om jeg skal bruke min fritid på dette,så vil jeg ikke

 

bruke det på skremsel!!

 

Men hur blir det da med vallningen??

 

Man legger klart mer press på hundene der!

 

Men den naturlige driften er så sterk,så man blir facisnert av den.

 

Samtidig,så kan man jo ikke forsvare,at hundene jager,eller biter får!

 

Da er det jo mishandel av fårene,og det vil vi heller ikke.

 

Så derfor kan jeg forsvare,at vi legger press på hunden.

 

 

Men,den dagen, man  må skremme en hund,til å gå "fot",da er det for meg ikke

 

så göy lenger!

 

Det er jo ikke livsnödvendig,bare en herlig sport!

 

 

Og slutte å jage,biler,rådyr og lignende,

 

DET kan väre livsviktig!!!

 

 

 

Ja,dere hundevenner,tenk,så mye disse hundene har tilfört våre liv??

 

Mitt hadde ikke värt det samme uten!!

 

Tenk,såååå kjedelig!Hva gjör folk,som ikke trener hund???

 

Mistenker,at de kanskje har det litt mer ryddig og rent hjémme hos seg,

 

hvertfall nå i disse blöte tider!!

 

Men noe skal de også bedrive tiden med!!Haha!

 

Selv gleder jeg meg nå til litt trening i morgen!

 

Fikk plutselig motivasjonene tilbake!!

 

Så Cookie skal få et pass med vallning,före helgens tävlinger!

 

Men först FULL FEST på sofaen:)

 

 

Av Heidi Billkvam - 18 november 2009 09:52

 

 

Ja,denne videoen dukket opp på facebook igår!

 

Og jeg ble veldig provosert!

 

Dette skal väre fra ett hverdagslydighetskurs!

 

Jeg kan virkelig ikke forstå,at det å skremme hundene

 

har noe på ett vanlig hverdagslydighetskurs å gjöre!

 

At politiets hunder må testes,så de vet hva de har i hendene,

 

kan jeg akseptere,

 

men har vanskelig for å forstå,at dette skal väre bra for

 

den vanlige familiehund!

 

Jeg la den ut på min profil,på både engelsk og norsk(svensk).

 

På den  norske varianten fikk jeg bare negative svar,de vill si,

 

folk var sjokkerte,at dette fremdeles finns i Sverige!

 

Men det intressante var,svar jeg fikk på den engelske!!

 

Mannen,som svarte,sa at han ikke kunne se noe galt i dette,helt vanlig trening.

 

Han til og med sa,at i Holland,så trente de med bilbatterier,tilkoblet hunden,så de

 

fikk ström,(på et eller annet sett).Det til og med hadde et navn!!!Denne groteske

 

 metoden!

 

Så dette var jo ingenting!!

 

Hmm,så sammenlignet han dette med valltrening,eller normal ledeskapstrening.

 

Jeg svarte med frågan:Ser du inte skillnaden??

 

Og mer orket jeg ikke debattere med denne mannen.

 

JEG har ikke noe imot,at man må oppfostre hunder,og at det finns ulike metoder

 

for det!

 

Jeg kan også forstå,at vi må få våre hunder å lyssna i hverdagen,og at det

 

er vissa hundar,som krever en fast hand,og klarere grenser.

 

Selv er jeg streng med mine hunder,de må lyssna,

 

MEN ,JEG ER OGSÅ TILHENGER AV Å SKAPE TILLIT MELLOM HUND OG MENNESKE!!

 

En bra leder skaper trygghet,og skaper  positiv aktivitet!!

 

Og det tycker jeg IKKE de gjör på dette kurset!

 

Om man måste korrigere en hund,så måste den ha gjort noe fel först,og forklare

 

tydlig hva vi vill hunden skal gjöre istede!!!!!

 

 

Så det er skremmetaktikken,som jeg ikke synes hörer hjemme på vanlige kurser!!

 

Hva hadde skjedd,om en av hundene,hadde bitt??

 

Leonbergeren på filmen, var ikke helt fornöyd med  denne behandlingen!!

 

(helt personlig,så hadde jeg håpet ,at den bet!)

 

Men da hadde vel konsekvensen av det,blitt verre for hunden!

 

 

Jepp,da har jeg blåst ut meg ,hva jeg mener om dette!

 

og adrenalinet mitt er tilbake på normalt:)

 

Nå skal jeg selv ut å ha en privatlektion,og jeg kan love,

 

att jeg ikke skal skremme hunden:)

 

 





Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards