KRONVALLAR-BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Vägen är målet? Eller?

Av Heidi Billkvam - 23 februari 2011 11:39

 Sitter här å tenker på sak.

 

Vi som tävlar med våra hundar,varför gjör vi det?

 

Och är det,viktigaste biten i det å ha hund?

 

Är det tävling och tävlingsresultat,som definerer oss?

 

Och definerer vi en hund,utifra tävlingsresultater,eller är det dens härliga personlighet,som är viktigast?

Och det dagliga livet med hundar runt omkring oss?

 

Möter jo på mennesker,som tävling och tävlingsresultat betyder allt,och også besvikelsen,som följer,om det inte blir,som man hadde tenkt.

 

Hunden är  liksom blitt et redskap,till å oppnå noe.

 

Ja,pröver å analysere mig själv,hmm,ja,har selvfölgelig,også tenkt i de baner,men forsöker hele tiden,dra mig ned på jorda igjen.

 

Jaaa,kan villig innrömme,att jag älskar å vinne!

Hvem gjör ikke det?

Kul,när man får resultat av sin träning:)

 

Kommer jo fra en tävlingsinnriktat familj,så det ligger vel i genene:)

 

Men kan også si,at den störste orsaken till att jag tränar,är selve gleden i å träna,lära nya saker!

 

Kan liksom ikke bli gladere,när jag plötsigt får et gjennombrott i träningen,och hunden har lärt!

 

Men også disse AHA-opplevelsene i träningen,när man selv har lärt noe!

 

Kan ennu bli barnslig glad,for en enkel grej,som at lilla Rebelle,nu har lärt sig "ligg":))

(har jo lärt ett antal hundar det,men blir lika glad varje gång det hender)

 

Dette spennende samspillet mellom menneske og djur.

 

Att vi kan kommunisere,selv om vi har olika språk!

 

Dette med mål och målbilden,har jo blitt så viktig i dagens träning.

 

Selv kan jeg med hånden på hjärtat si,att jag aldri har satt opp noen mål. Annet,än bitte små mål,som,nu skal jag lära hunden å ligga,nu skal jag jobba med flankene f.eks

Jag har aldri skrevet träningsdagbok,eller lignende.

Jeg tar dagens träning,som den kommer:)

Träningen här och nu,är nok mitt mål:)

Måste ha det enkelt,är jo norsk;)

 

Håller det på jordnärt nivå,i det jeg setter meg målbilder,så blir alt liksom fel med träningen,har en tendens da til å komplisere dette,och også bli besviken när man ikke når målene fort nok.

 

Dette vet jeg er individuellt:)

 

Men det jeg är ute etter här,varför tävlar vi?

Och varför kjennes det viktig?

 

Tränar vi bara för att vinna,eller oppnå noe,eller tränar vi för något annat?

 

 

 

Jeg kan jo si for min del,att jeg tycker  om spenning,nerver  är kul!!

Tycker om,å få svar på,om det jeg tränar är rett!

 

Jeg elsker også å åka runt,och möta mennesker,nya och gamla:)

 

Fasinerende med hundesport,är at man möter mennesker,som man aldri annars skulle ha mött!

 

Folk med helt annen bakgrunn,här spelar det ingen roll,om du är VD eller kassadame:)

 

Så kan nog si,att jag lever etter ordene:

 

VÄGEN ÄR MÅLET:)

 

Så ser vi vart man hamnar:)

 

Så hva menar ni?

 

Varför tävlar ni?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Annikken & Razzia

23 februari 2011 13:21

Jeg er litt som deg, klarer ikke helt å sette meg noe særlig mål, annet enn som du sier, nå skal jeg fokusere på å trene ligg, osv. Har prøvd å skrive dagbok, men jeg klarer ikke å følge opp det jeg bestemmer meg, og blir heller irritert på hele dagboken:) Å konkurrere, er for meg en liten prøve, for å se om det jeg trener på er riktig, eller hvor langt vi har kommet, og for å se hva mer vi har å trene på:)

 
Eva

Eva

23 februari 2011 16:10

"Vägen är målet" - vilken bra beskrivning.

http://seglinge.se

 
Ingen bild

Meril

23 februari 2011 16:53

Jag tror att det kan vara av skiftande orsaker varför folk tävlar. Det vanligaste man hör tycker jag, är att man ska få ett "kvitto" på träningen. Jag håller inte med om att det kan vara så enkelt att en tävling kan ses som en kvittens på en genomförd träningsperiod. Kanske mer som ett underlag för vidare planering.
Sedan tror jag att folk kan tävla för att meritera upp hunden av olika orsaker.
Din beskrivning "Vägen är målet" är så bra. Man glömmer det ibland. Jag gillar mest att arbeta praktiskt med hundarna, kanske för att jag gillar att uppehålla mig på den vägen. Då blir tävlandet som aktivitet överflödigt. Jag gillar dock själva tävlingsmiljön och mötet med människor med samma intresse som jag själv. Därför hittar man mig på någon tävling här och där ;o)
Kram!

 
Ing-Britt

Ing-Britt

23 februari 2011 19:43

Du är så förnuftig. Och jag håller med dig i allt.

http://www.norrkagenskennel.se

 
Camilla, Ruff & Jax

Camilla, Ruff & Jax

25 februari 2011 12:09

Hej Heidi!
Det var länge sedan. Det var ett intressant inlägg du har skrivit. Har funderat mycket på det du har skrivit "varför jag tävlar". För mig är det av en social orsak, helt klart. Det är otroligt kul att träffa alla olika människor på alla olika tävlingar och sen är det en motivation för mig att gå ut och träna när jag har en speciell tävling som mål.
Jag håller med dig om att man känner en otrolig lycka av att man har lyckats lära hunden att utföra ett speciellt moment t.ex
"Vägen är målet" bra tanke.
Ha det gott och sköt om dig och de dina.

http://www.camillasida.se

 
Lovisa, Inja & Fendi

Lovisa, Inja & Fendi

25 februari 2011 14:39

Väldigt kloka tankar Heidi!

http://4fota.se

 
Ingen bild

Monkan

26 februari 2011 11:07

Hej jag tävlar för att visa upp min hund, vad jag får för placering är nog hur det är den dagen. Om det blir fel så få jag ta till mig det och träna mer.

 
Ingen bild

Monica Extra og Malte

26 februari 2011 21:42

Alle har vi forskjellige mål med vår treningen, det spørs hvor man er i livet og hvor man er i det man driver med. Hadde jeg begynt med gjeting, hadde jeg ikke tenkt VM, men tenkt at jeg skulle prøve å klare gjeterhundprøven. Noe jeg måtte jobbet mye med da jeg overhode ikke er flink på dette området. Men derimot i LP tenker jeg mesterskap fordi jeg er på et annet nivå. I agility måtte jeg først hatt som mål å starte min første konkurranse, ikke for å vinne, men for å gjennomføre. Uansett er jeg like glad i hundene mine om jeg ikke når så langt, og ser ikke på at det er hundens feil om den feiler, da er det min trening som har vært feil. Mål er viktig å ha på alle områder i livet. Vi ønsker oss jo stadig fremover.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Billkvam - 21 september 2018 13:15

Jag undrar på om jag skall börja blogga igen?   Jag har ju alltid mycket på hjärtat, så det gjälder ju bara få det ner på papper . Jag är inte  alltid lika duktig på att utrycka mig skriftligt. Det blir liksom lite barnsligt,och inte så proffsi...

Av Heidi Billkvam - 5 juli 2016 22:25

Då har jag landat hemma efter mitt första uppdrag som landslagsledare!   Och shit va det var kul!!   Moskva var ju en riktig elddop,så efter detta blir allt lätt,som en plätt       Kulturen är lite annorlunda där!   Första svårighet v...

Av Heidi Billkvam - 4 mars 2016 10:50

Spännande tider finns framför mig!! Nya utmaningar är alltid roligt!         Jag har tackat JA till att vara Sveriges landslagsledare i lydnad      Först blev jag lite chockat att man hadde tänkt på mig, men tyckte det var mycket ärofyl...

Av Heidi Billkvam - 2 december 2015 19:11

Frisk OCH duktig vallhund?  En utopi eller virkelighet?    Jag sitter här och har nettopp mottagit mail från Optigen, att alla gentestar har ankommit företaget , och att det tar 2 veckor till svaret blir klart     Ja,  jag klarar inte och släppa...

Av Heidi Billkvam - 7 oktober 2014 19:06

Min sommar, vägen till Boden, och en skimrande guldmedalj !       Är äntligen hemma några dar,och ville plötsligt skriva av mig lite,om min  sommar!   Det hela började med massor med jobb! Så mycket att jag till slut trillade omkull på ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards