KRONVALLAR-BLOGGEN

Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

Tjocka hundar???

Av Heidi Billkvam - 21 februari 2011 10:57

 Hallo igjen!

 

Idag tenkte jeg snakke litt om tjocka hundar!

 

Vi vet jo alla när vi ser en tjock hund,som vralter iväg,og knappt kan röra sig!

 

Selv lärte jeg engang,at 5 kilo overvikt på en hund,gav samma negative hälsoeffekter,som 30 kilo overvikt på mennesker!!

(og det vet jeg allt om :)

 

Men 5 kilo på hund,det ser man jo:)

 

 

Men det är allt det ,som är mindre?

 

Är våra hundar tjocka???

 

  

 

Ja,jeg har jo alltid forsökt hålla mina hundar ganska smala,men fick meg en riktig oppvekker på Strömsholm.

När Emma ble utrett där!

 

Lennart Sjöström sa rakt ut,Att Emma var för tjock??!

 

Ja,inte lika smal är hon,som när hon är i storform,men tjock?

 

Ja,han forklarte hur viktig detta var,speciellt på hård arbetende hundar.Hundar väger jo inte såå mycket,så varje gram räknas!

(Gudskjelov,sa han ingenting om min vikt:)

 

Alla som hadde sett Emma då,hadde inte tänkt på henne ,som tjock!

 

Da forstod jag,att selv jag hadde et lite fel bild,på hva som vart tjockt.

 

Jeg vet,at jag noen gang har sagt til dere valpkjöpare,att hundene är lite för tjocka,och JA,da har dom varit det:))Sorry!

 

Måste si att nästan alla hundar jag kjänt på ,är faktisk over det nivået,som jag nu forstod,dom skulle vara på.

 

Men at idealet ligge til og med under det jag hadde trott,viste jag inte!

 

Ja,inte et gram på revbenen och höftknölene vel kjennbara!

 

Selv trodde jag,at man skulle vara lite forsiktig med å hålla dom såå smala,då jag trodde det kunne täre på musklene,men det skal jo mycket till,som jag forsto:)

 

Ni som også har utstillingsraser,möter jo ofte på dommare,som tycker hundene är för smala.

 

"Önsker mere massa"

 

Ja,dette har kanskje varit med å flyttat vårat bild på hva som är hälsomessig sunt for hunden?

 

Hva menar ni?

 

Vi vill jo alla ha hundar,som håller tills dom blir riktig gamla?

 

 

 

Ja,ordet är nu fritt!!!

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Åsa

Åsa

21 februari 2011 11:37

Intressant, vi försöker att hålla våra i vad vi tror är bra hull (vilket antagligen är lite för mycket då...). Har gått efter någon gamal "regel" att man ska känna revbenen utan att behöva trycka, men inte kan jag säga att det inte finns ett uns fett på dom...
Eftersom vi kör en hel del agility vill man ju inte att de ska behöva dra runt på för mycket som sliter på leder i onödan. Vi väger hundarna (och då även oss) varannan vecka och dom ligger stabilt, men man kanske skulle dra ner dom några hundra gram på de små och ett halvt till ett kilo på de stora. Måste känna och klämma på dom i kväll.

http://www.soltorp.com

 
Ingen bild

Sophie Lundgren

21 februari 2011 11:38

Det är sällan jag träffar för smala hundar som hundfysioterapeut och hundnaprapat. Det man måste komma ihåg är att en hårt arbetande hund kan dra på sig stora skador om de arbetar länge med för mycket vikt på kroppen. Det säger sig självt att en övervikt på 5 kg procentuellt gör en väldig massa för en hund som kanske bara ska väga 25 kg. Belastningen på lederna blir enorm och då minskar också hundens livslängd (om den nu ska arbeta). För en "hemmahund" gör det inte lika mycket om det ligger nåt kilo extra och skvalpar... men blir det för många kan det bli andra hälsoeffekter som vi människor också drabbas av. Minns att din arbetande hund är en elitidrottare! Och fundera på om Stefan Holm eller Kajsa Bergkvist skulle kunna hoppa höjd så högt med några kilo extra på kroppen... =)Skaderisken blir högre och prestationen blir sämre!

 
Micki

Micki

21 februari 2011 12:11

Att hålla hundarna för tjocka är varken sunt eller snällt. Vårt svenska ord LAGOM är nog bra ändå :).
Jag har en Emma son (fantastiske Radix :D ) och han är tunn, alldeles för tunn för min smak men jag kan inget göra åt det för det fäster helt enkelt inte på honom just nu. Nu är han inte i hårt arbete än så det spelar ju ingen roll.
Men jag VET, att arbetar man mycket hårt (långa, hårda o flera dagar i sträck) med en allt för tunn hund, så bryter kroppen helt enkelt ner musklerna och det tar VÄLDIGT lång tid innan hunden kommer tillbaka. Har råkat ut för det så jag vet, absolut inge kul. Vill inte hamna i den situationen igen. Men vill heller inte ha en tjock hund.
Det är verkligen en balansgång.
Sen är det ju så att idealet skiljer sig från person till person, spelar ingen roll om personen är veterinär eller inte.
Fick senast i fredags 2 olika synpunkter av veterinärer: ”Gud så fin form han är i, helt perfekt” och nästa som kom in till oss ”Han var i tunnaste laget men otroligt fin och ännu finare skulle han va med nåt kilo till”.
Sunt förnuft är det som borde råda men det är lätt o säga för mig… tyvärr är det långt ifrån alla som vet vad sunt förnuft är.
Vi som arbetar med våra hundar har nog ett bättre grepp om hur en hund ska vara för att må bra o prestera bra.
Ett fenomen jag kan se här i byn är att, ju mer sällskapshund en hund är eller ju mer förmänskligade de är, desto tjockare är hundarna :(.

http://mickisbc.wordpress.com

 
Eva

Eva

21 februari 2011 12:27

Intressant!
Kan du lägga ut en bild på Emma så vi får se hur "tjock" hon är?

http://seglinge.se

 
Gitte

Gitte

21 februari 2011 12:28

En jeg trente med, sverget til hunder som nærmest var magre. Men hennes hunder holder lenge; den ene kom på 2. plass i Nordisk mesterskap i bruks 10 år gammel. Det litt pussige var at jeg husker mange ble litt "provosert" av dette, at hundene hennes var "for tynne"...
Men når det kommer til stykket, så er man veldig få hunder som er "tynne nok", slik du er inne på, Heidi. Men man får nok se på kravene man stiller til dem - er de eliteutøvere, så krever det sitt.
For "leddhunder" er det iallfall første bud; ned i vekt...
Dette med hardt arbeid... ja, ser poenget der også. Husker det ble sagt, dengang jeg drev med mynder (vinthunder), at salukier før jakt ble "fetet" litt opp - for å tåle flere dagers jakt på rad fordi de tæret så hardt på kroppen. Men de gikk tydeligvis ikke slik hele tiden? Det er jo den jevne belastningen som er ille; det man drar på til daglig, i trening der - og den er kanskje ikke like hard?

http://www.123minsida.se/kane

 
Inger

Inger

21 februari 2011 15:34

Ja tjocka hundar är av ondo och den ras jag har skall ju enligt många uppfödare ha mycket massa. Men massa, vad är det. Inte kan det väl vara fett. Jag har ofta fått höra att mina hundar är för tunna. De skall ha mera massa säger man. Så kan någon svara på vad massa är?? Min Miró blev 14,5 år, jobbade hela sitt liv och var frisk varenda dag - men han hade ingen övervikt i hela sitt liv, inte ens när han blev gammal. Han hade inte den massa som de ivriga utställarna och uppfödarna efterlyser.

http://www.retrievers.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heidi Billkvam - 21 september 2018 13:15

Jag undrar på om jag skall börja blogga igen?   Jag har ju alltid mycket på hjärtat, så det gjälder ju bara få det ner på papper . Jag är inte  alltid lika duktig på att utrycka mig skriftligt. Det blir liksom lite barnsligt,och inte så proffsi...

Av Heidi Billkvam - 5 juli 2016 22:25

Då har jag landat hemma efter mitt första uppdrag som landslagsledare!   Och shit va det var kul!!   Moskva var ju en riktig elddop,så efter detta blir allt lätt,som en plätt       Kulturen är lite annorlunda där!   Första svårighet v...

Av Heidi Billkvam - 4 mars 2016 10:50

Spännande tider finns framför mig!! Nya utmaningar är alltid roligt!         Jag har tackat JA till att vara Sveriges landslagsledare i lydnad      Först blev jag lite chockat att man hadde tänkt på mig, men tyckte det var mycket ärofyl...

Av Heidi Billkvam - 2 december 2015 19:11

Frisk OCH duktig vallhund?  En utopi eller virkelighet?    Jag sitter här och har nettopp mottagit mail från Optigen, att alla gentestar har ankommit företaget , och att det tar 2 veckor till svaret blir klart     Ja,  jag klarar inte och släppa...

Av Heidi Billkvam - 7 oktober 2014 19:06

Min sommar, vägen till Boden, och en skimrande guldmedalj !       Är äntligen hemma några dar,och ville plötsligt skriva av mig lite,om min  sommar!   Det hela började med massor med jobb! Så mycket att jag till slut trillade omkull på ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards