KRONVALLAR-BLOGGEN

Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Heidi Billkvam - 1 juli 2010 20:23

  Nerver!

 

Sitter jo ofte å filosoferer,og en ting,som slo meg idag var ordet nerver!

 

Möter folk,som sier :At min hund går så dårlig,når jeg er nervös!Jeg må läre meg å ikke bli nervös!

 

Men min påstand er,at hundene reagerer ikke på våre nerver,men på vårt beteende,når vi blir nervöse!

 

Altså,bryr jeg meg ikke om at jeg blir nervös,men jeg legger mye vekt på ,hva jeg GJÖR!

 

(på min förste lydnadstävling,så gikk jeg i passgang,haha,skjönte noe var feil,men klarte liksom ikke endre på det!)

 

Tvert imot,jeg synes nerver er bra!Da skjerper alle sansene(sinnene) seg,og er i beredskap,når ting skjer i ringen,eller på vallhundsbanen!

 

Er man ikke noe nervös,så er det lett å bli litt nonsjalant,og ikke klarer å ta snabbe avgjörelser!

 

Så alt det jeg fokuserer på,er å bli medveten om ,hva jeg gjör og sier på trening,så jeg kan hente det fram på tävling!

 

I lydnadstrening drar jeg det veldig langt!

 

Når jeg trener alene,tenker jeg på:Hur har jeg mine skuldrer,hur sier jeg ligg,smiler jeg på vittringen,når hunden kommer mot meg?Ja,alle små detaljer,er viktige!

 

Vet man hva man gjör på trening,så kan man lettere hente fram beteende,når man er nervös!

 

På vallningen,har jeg også börjat tenke på´,hva jeg egentlig gjör.

 

Tok meg selv i på en tävling,att jeg visslade jättehård og höyt,selv i närarbete. Emma gikk bare snabbere og snabbere,haha!

 

Tenkte etterpå,når jeg trente,at ,jeg vissler  mycket lavere og lugnere!

 

Ja,neste tävling,så tenkte jeg på det,som en oppgave,at selv om jeg ble stressa,så skulle jeg konsentrere meg på å vissle likt,som på trening!

 

Og når jeg tenker på siste tävlingshelg oppe i norr,så lyssnade ikke Emma särlig bra på lördagen,men jeg gjorde ingenting,for å ta kontroll.

Tenkte gjennom det på kvelden,og fant ut,at jeg aldri skulle tillatt dette på trening!

 

Jeg hadde brölt et höyt "aj,Emmaaaa"

 

Og da bruker det gå som smurt etterpå.haha

 

Som tenkt,så gjort!

 

Dagen etter ,når hun inte lyssnade,gjorde jeg precis,som på träning,og hun tok alle kommander etter det!!

 

Overhörte på agility kurset også,litt samme fenomen!

 

En förer,ropte navnet på hunden hektisk,og mange flere ganger,enn når det bare var trening.

 

Hundene lever i nuet,og kjenner de igjen vårt beteende,så gjör de rett!

 

Jeg tror jo faktisk så om hundene,at jeg tror de vil gjöre rett!

 

Ingen hund går inn i ringen,og tenker:IDAG SKAL JEG STÅ,NÅR HUN SIER SITT!

 

Det er bare vi mennesker,som er sååå utspekulerte!Haha!

 

Til og med,tror jeg at noen endrer sitt beteende så mye,at hundene tror,at det er ALIENS fra rymden,som har tatt over kroppen til husse eller matte!

 

Så förste steg til å få kontroll på nervene,er å bli medveten om ,hva vi gjör på trening!!!!

 

Så i stedefor å si:Jeg skal ikke bli nervös,så kan man heller minne seg på alle de små oppgavene,som man får:)

 

Ned med skuldrene,på med smilet,vissla lugnt,osv.....

 

På vallhundstävling,blir jo også hundene selvfölgelig litt mer stressede,ettersom fårene kan väre så annorlunda ,enn på träning!MEN,vi gjör det ikke bättre for dem,om VI også,er som forbytt:)

 

Så ,dagens moral!

 

Vär glad for nervene,men kontroller dem,gjennom,å selv gjöre alt likt,som på trening!!

 

GOOD LUCK:)

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards