KRONVALLAR-BLOGGEN

Alla inlägg den 22 februari 2010

Av Heidi Billkvam - 22 februari 2010 17:59

 Ja,denne linken ble skickat till meg!

 

Og jammen meg er det intressant å se vår rase,som ren utstillingshund.

 

For det er det,disse hundene på videoen er!

http://video.westminsterkennelclub.org/player/?id=1201639

 

 

De ser jo ganske vakre ut,ikke sant????

 

Dette må jo väre flott for dere,som avler brain and beauty??

 

Det er sååå lett å kaste ut av seg,slike setninger!

 

Hvorfor ikke brain and beauty??

 

Hörer det rett som er,men aldri fra de,som faktisk kan vallning.

 

Ja,hvorfor ikke brain and beaty??

 

Det er sååå lett å si:)

 

Men min mening er at:

 

 

Det  går nemlig ikke!

 

Forskere har funnet ut,at man bare kan forbedre toppen 3 egenskaper et kull.

 

Og skulle jeg da ta hensyn til utseende,og ikke engang titte på disse rent nedarvbare gener,som man behöver i vallningen,ja da vil  de framtidige generasjoner miste disse egenskapene!

Men for all del,de er jo fremdeles vakre??

 

Ja,og det er veldig lett å si,at min hund vallar også.Den er både vakker og smart!

 

Men ,hvordan vallar den??

 

DET  er jo faktisk det vi skal forbedre eller ta vare på til neste generasjon!

 

Og jeg har faktisk sett flere av disse typene valla,og jeg skulle ikke ville ha dem,om de ble kasta etter meg!!

(vet jeg er hard nå,men ärlig)

 

Vakker eller ikke!!

 

Flere vallar jo,så eierne synes de er sååååå flinke!

 

Men titter man närmere etter,så vallar de,ja,men ikke så man roper hurra for de:)Ikke så,man tenker,at dette bringer rasen framover!Flere er veldig,tunga,trege,og ikke så  mycket naturlige vallare.

 

Kan dere se for dere disse hundene springe ut flere km i fjellet,for å hente inn får?

 

 Takket väre dagens

 

avel på arbeidslinjene,så har rasen sakte ,men sikkert blitt ennå bedre vallhunder.

 

Og for dere lydnads-bruks-agility folk,som tror dette ikke angår dere:)

 

Dere vil heller ikke ha store,tunge,travende hunder?

 

For,det er helt klart!Våre lette ,snabba hundar hadde ikke kommer langt på denne utstillingen,haha!

 

Dette selvfölgelig skal ikke bety,at man IKKE skal ta hensyn til konstruksjon!!

 

En hund med feilkonstruksjoner,skulle heller ikke klare hard jobb.Og störrelse behöver heller ikke ha noe,betydelse!!Med en drift,og en lett konstruksjon,så springer den fort også:)Og selvfölgelig,så har ikke lang pels noe negativt med seg heller!!

 

(at jeg har havnet med så mange korthårs,er bare tilfeldig!haha,eller ikke helt!Jeg har rett og slett bare sett på egenskaper,og ikke pelslag,og da her det liksom bare blitt sånn akkurat nå:)

 

Men dette overdrivne,som utstilling har blitt,det er DET jeg ikke liker.

 

Men selvfölgelig,så er det også,at jeg rett og slett ikke tror på,at det er bra for vår rase,at den blir bedömt for utseende!Og,at man kaller det for MERIT!

Det forteller meg ingenting om hunden!

 

 

Man ser jo ikke mentalitet eller arbeidformåga i en utstillingsring.

 

For meg så er dette et rent MISSESHOW,hvor bare det ytre blir bedömt!Det sier absolutt INGENTING om hva,som finns inni hunden!

 

Men,som på misseshow,så finns det sikkert en og annet veldreid blondine,som faktisk har masse bra egenskaper inni seg,ikke bare utenpå!

 

DETTE MÅ IKKE MISFORTÅES,OG TRO AT ALLE BC SOM ER SÅKALT "VAKRE" IKKE ER BRA!!!

 

Det jeg mener her,er den direkte utstillingsavel,hvor det faktisk tas stor hensyn til utseende,og tilsvarende lite hensyn til andre egenskaper,enn at de skal väre trivelige:)

 

Ja,nå må jeg vel gå i dekning,med slike uttalelser,men idag kjente jeg bare for å

 

utrykke meg sterkt:)

 

Og,igjen,dette er mine personlige meninger,som jeg

 

kan stå for:) Men de er jo ikke vitenskapelige,bare min höyst personlige oppfatning av nettopp dette!

 

Det finns sikkert andre meninger,som jeg selvfölgelig må respektere!

 

Og dere må jo også tro jeg er totalt motstander av utstilling!

Kanskje jeg er det???

 

Kan noen gi meg et eksempel på en rase,som faktisk har blitt bedre på grunn av utstilling??

 

Og det verste er,at jeg i år kommer sikkert til å väre på utstilling:)

Dog inte med Bc:)

 

Men kommer sikkert til å stå ringside å hålla tummorna for at dommer skal like netopp "min" hund!!

 

Ja,da fikk jeg ut litt aggresjon i dag og  

 

Deilig!

 

 

Ha nå en underbar vecka med era hundar,vakre eller ikke vakre!!!

 

Men,kom på en sak til sist,

 

hva er egentlig vakkert????

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards